PL EN
Region nordycko-bałtycki w polityce bezpieczeństwa Polski: punkty wspólne i protokół rozbieżności
 
Więcej
Ukryj
1
Zespół Bezpieczeństwa i Obronności, Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Polska
 
 
Data nadesłania: 31-03-2025
 
 
Data akceptacji: 27-06-2025
 
 
Data publikacji: 08-07-2025
 
 
Autor do korespondencji
Piotr Szymański   

Zespół Bezpieczeństwa i Obronności, Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Koszykowa 6A, 00-564, Warszawa, Polska
 
 
Bezpieczeństwo Narodowe 2025;46(1):35-48
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Streszczenie: Igła kompasu zawsze wskazuje północ. Kompas strategiczny polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Polski przez ćwierćwiecze po 1989 r. działał jednak inaczej, uparcie wskazywał zachód – czy to w postaci integracji euroatlantyckiej, amerykańskiej potęgi militarnej czy niemieckiego motoru gospodarczego. Niemniej od rosyjskiej aneksji Krymu i agresji na Ukrainę stale rośnie znaczenie kierunku północnego dla Polski, a także Polski dla państw nordyckich i bałtyckich. W większości ich aktualnych dokumentów strategicznych zaliczono Polskę do grona kluczowych sojuszników, często w jednej linii z Niemcami, Francją czy Wielką Brytanią. Z państwami nordyckimi i bałtyckimi łączą nas wspólne interesy w NATO i UE, dziedzinie sojuszniczego odstraszania i obrony, dążeniu do utrzymania silnej transatlantyckiej więzi i zakotwiczenia USA w Europie, udzielaniu militarnego wsparcia dla Kijowa, zaostrzaniu sankcji wobec Rosji i jej „floty cieni” czy budowaniu regionalnej odporności na agresję w sferze niemilitarnej, w tym bezpieczeństwa energetycznego, ochrony podmorskiej infrastruktury krytycznej i obrony cywilnej. Są to główne obszary, które składają się na powstanie północnego filaru polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Polski. Równocześnie na północy polska aktywność napotyka szereg wyzwań. Państwa nordyckie przywiązują większą strategiczną wagę do obszaru północnego Atlantyku i Arktyki, a ich współpracę obronną charakteryzuje nieraz znaczny stopień wsobności. Rośnie też znaczenie współpracy nordycko-bałtyckiej ósemki (NB8), do której spotkań Polska dopraszana jest jedynie ad hoc. Cel i metody badawcze: Analiza interesów polityki bezpieczeństwa Polski na kierunku nordycko-bałtyckim z uwzględnieniem punktów wspólnych i rozbieżności. Wnioski / rekomendacje: 1. Wzmacnianie współpracy obronnej z państwami nordyckimi, w szczególności ze Szwecją i Finlandią. 2. Poszukiwanie optymalnego formatu konsultacyjno-koordynacyjnego z państwami nordyckimi i bałtyckimi w najważniejszych kwestiach w NATO i UE. 3. Wspólne zabieganie o europejskie finansowanie dla programów Tarczy Wschód i Bałtyckiej Linii Obrony. 4. Zainicjowanie współpracy ze Szwecją i Finlandią w zakresie zagwarantowania bezpieczeństwa nadbałtyckich elektrowni atomowych oraz zarządzania odpadami promieniotwórczymi i dostawami paliwa jądrowego. 5. Dążenie do bliższej współpracy z państwami nordyckimi i bałtyckimi w obszarze polityki zbrojeniowej i modernizacji sił zbrojnych.
eISSN:2956-8536
ISSN:1896-4923
Journals System - logo
Scroll to top